Скачать из Windows Phone Store
a a a a a a a

Гастросексуал, брогурт та фудіот: словник сучасних гастрономічних термінів

Текст: Пойманова Алина, 22 октября 895

Як відомо, мова, наче живий організм, здатна змінюватись та пристосовуватись до умов, в яких вона вживається. Щодекади, відтворюючи особливості сучасності, в кожній окремій галузі з’являються нові модні слова, і гастрономія — не виключення. Ми дібрали найцікавіші гастротерміни сьогодення, подекуди смішні й незвичні, а подекуди дуже влучні.

Зі змінами у мові стикаються всі, але мало хто береться їх систематизувати. Одним з таких людей став Джош Фрідланд, засновник та редактор новаторського блогу про їжу The Food Section. Журнал Gourmet назвав його «неперевершеним гастрономічним блогом», а журнал Food & Wine — «Творцем смаку». «Time», «The Washington Post», «Boston Globe» і «USA Today» — ось лише декілька з багатьох журналів і газет, які високо оцінили The Food Section.

2015 року була вперше видана книга Джоша Фрідланда «Їжалогія: словник сучасної гастрономії», оригінальна назва якої є ефектною грою слів. В назві «Eatymology: The Dictionary of Modern Gastronomy» в слові етимологія «etymology» перші літери змінені на «eat» та складаються в слово «їсти», а разом утворюють новий термін «їжалогія», або «eatymology». За свою літературну працю Джош був відзначений нагородою Shorty в номінації «Їжа». Ми обрали декілька з найцікавіших розглянутих ним нових термінів в галузі гастрономії та дізналися про історію їхнього виникнення.

Братофобія

Термін «Bratophobia» виражає неприязнь до дітей, що обідають в ресторанах. Вперше він з'явився в статті журналу «The Economist» в 2014 році під назвою «Хлопчики не потрібні». У статті йшлося про явище в деяких ресторанах і барах, куди забороняється приводити дітей за їх неприборканість і негативну реакцію з боку розгніваних батьків.

Братофобія не обмежується тільки Нью-Йорком. Грант Акац, шеф-кухар, який отримав зірку Мішлен, висловив невдоволення з приводу галасливої дитини в своєму ресторані в Чикаго. Він почув крики, перебуваючи навіть на галасливій кухні, і в Твіттері задав питання, чи варто йому заборонити дітям відвідувати його ресторан.

Відношення рестораторів до дітей також сформулювала Софія Блек, власниця бару «The Hot Bird» в Брукліні, в який заборонено приходити з дітьми з 2014 року. Вона прокоментувала своє рішення таким чином: «Дітям не слід бігати там, де дорослі люди випивають і намагаються підчепити когось».

Брогурт

«Brogurt» представляє собою спеціально розроблений для здорового харчування чоловіків йогурт. Вперше це слово з’явилося в блозі журналу «New York». Його було використано задля опису потужного йогурту з високим вмістом протеїну, що був призначений суто для чоловіків. Продукт розпочали виробляти в Греції 2013 року, зумовлюючи обрану цільову аудиторію тим, що основними споживачами йогуртів є жінки, а для чоловіків на ринку просто немає спеціальних пропозицій. Через кілька місяців після того, як греки оцінили брутальні брогурти, в Болгарії «Danone» запустила лінію виробництва йогуртів для чоловіків.

Найцікавіше в цій історії — експерименти на мишах. Виявляється брогуртом годували самців мишей, в наслідок чого у них збільшилися яєчка, підвищилася концентрація сперматозоїдів та рівень тестостерону. Автори дослідження припустили, що причиною можуть бути пробіотики, що містяться в чоловічому йогурті.

Гастросексуал

Термін «Gastrosexual» описує людину, зазвичай, чоловіка, який перетворює приготування їжі в прояв сексуальності, та використовує кулінарні здібності, аби привабити романтичного партнера. Це слово дійшло до широкої аудиторії 2008 року, пролунавши в доповіді «Future Foundation», під назвою «Необхідність Гастросексуала». Представник «PurAsia», що фінансувала дослідження, розповів в інтерв'ю для «The Daily Mail» про те, що гастросексуали готують заради задоволення, схвалення і потенційного зваблювання. Якнайкраще зрозуміти особливості терміну можна, дізнавшись думку одного з чоловіків, що підпадає під це визначення.

2009 року Пітер Шафер, що став володарем титулу «Гастросексуал місяця», так розкрив суть романтичного випікання хлібу разом з жінкою: «Хліб дозволяє тобі з'єднатися з тістом і торкатись його. Жінка дає дозвіл торкатися до місця, забрудненого борошном, і вказувати на нього. Якщо борошно на твоєму носі або на щоці, ще ліпше: невинні дотики ведуть до втрати невинності».

Кавовий сон

Так званий «Coffee Nap» або кавовий чи кофеїновий сон являє собою нетривалий сон після чашки кави, на меті якого є зведення сонливості після пробудження до мінімуму. Цей термін з’явився не просто як опис якогось явища в пресі, а внаслідок справжніх наукових досліджень. Їх проводили в різних країнах світу. Наприклад, в британському університеті Лестершир під час лабораторних експериментів виявили, що люди, які пили каву та лягали ненадовго спати, робили на тренажері для водіння значно менше помилок, ніж ті, хто просто пив каву або спав.

В японському університеті Хіросіма в результаті аналогічних досліджень дійшли висновку, що люди, які практикують кавовий сон, загалом менше втомлюються і демонструють кращі результати під час тестів на перевірку пам’яті в порівнянні з тими, хто вдається до традиційного післяобіднього сну.

Кронат

«Cronut», кронат або круадоннат — це так звана гібридна булочка, в якій зміксовані пончик та круассан. Офіційно її створив у 2013 році шеф-кухар Домінік Ансель у своїй нью-йоркській пекарні. За формою випічка схожа на пончик, але готується вона з листкового тіста, як круасан. Її обсмажують на олії з виноградних кісточок, обвалюють в цукрі та прикрашають глазур’ю. 2014 року Ансель запатентував свій гастрономічний винахід та привласнив йому назву «кронат». Десерт здобув шалену популярність, тип паче, що спочатку його випікали лише по 200 штук на день.

Клієнти приїжджали на світанку та в надії скуштувати культову випічку, відстоювали у величезній черзі. Через деякий час навіть з’явився чорний ринок, на якому п’ятидоларову булочку продавали аж за 100 доларів.

Проти патенту не підеш, але шеф Аліна Ейсенауер зі штату Массачусетс, стверджує, що з 2008 року випікає в своєму закладі «Sweet Kitchen & Bar» в Вустері такий саме гібрид. Але в неї він носить трішки іншу назву — «the dosant». Та й це ще не все — Рой Ауддіно зі штату Огайо взагалі каже, що ця випічка є в меню його закладу «Auddino's Bakery and Cafe» аж з 1991 року під назвою «doughssant».

Продуктовий расизм

Вираз «продуктовий расизм» або «Food Racism» відноситься до забобонів расистів, що використовують назви страв або продуктів, аби образити, принизити чи зробити непрямий натяк. Вперше клеймо «продуктового расиста» отримав колумбійський гонщик формули «Nascar» Хуане-Пабло Монтойя. Написав про це у 2009 році Рубен Наваретте на сайті CNN.com. Інцидент полягав в тому, що гонщика запитали на якому місці він був в списку топ-пілотів, на що той відповів: «Я прогавив тако». За шкалою расизму їжі від одного до десяти, Наваретте дав натяк на чотири. Також, у 2014 році на Vice.com вийшла стаття письменника Дена Шапіто під назвою «Вживання цих продуктів може зробити вас расистом». В ній автор називає цілий ряд продуктів, таких як австралійський сир Coon, в продажу якого використовуються расові образи та образливі карикатури.

Отримав неприємний відгук і сироп «Тітка Джеміма», про нього Ден Шапіто писав: «Це пряме посилання на роботу на плантаціях, з неприхованим підтекстом про рабство, робить цей продукт злісним порушником моралі та проповідником продуктового расизму».

Ще один цікавий випадок стався 2012 року в Австралії, де торгова асоціація місцевих рестораторів виступила проти образливих назв для страв, таких як «Zigeunerschnitzel» — циганський шніцель і «Mohr im Hemd» — мавр в сорочці, що являв собою кондитерський виріб з кремом та шоколадом.

Фудіот

Фудіотами (Foodiot) називають гурманів, чия нестандартна одержимість їжею змушує інших казитися. Вперше слово з’явилося 2009 року на сторінках журналу «New York Observer» в статті письменника Джо Помпео. Автор критикував збільшення кількості помішаних на їжі людей в Нью-Йорку, що немов навіжені діляться в соціальних мережах своїми фотографіями з усім, що їдять. Джо Помпео наголошував на тому, що нескінченна інформація про нещодавні сніданки, обіди та вечері всіх друзів та підписників стає просто нестерпною. Слідом за ним висловилася й Мелісса Кларк, кулінарна письменниця, зауваживши, що в кожному гурмані і в кожній людині живе внутрішній «foodiot», і що нам просто потрібно засунути їх подалі.

Фелфі

Felfie — не таке популярне в Україні, але доволі розповсюджене явище за кордоном, що представляє собою селфі фермера, зроблене на смартфон та викладене в соцмережі. А почалося все з ірландського журналу для фермерів «Farmer Journal», що 2014 року розмістив на своїй Facebook-сторінці конкурс на найкраще селфі на фермі. Тоді його виграв Джон Райен з Ньюпорту, виклавши фото, де він курить люльку на тлі стада рогатої худоби.

Наразі в мережі можна знайти безліч фелфі під хештегом #felfie, а також їм присвячено цілий сайт Felfies.com, де розміщені найкращі фото, що навіть мають розподіл за національностями та видами домашньої худоби.

Таких термінів сьогодні існує безліч, ми дібрали лише найяскравіші, але мова продовжує розвиватися і, швидше за все, зовсім скоро на зміну цим цікавинкам прийдуть нові, не менш колоритні та незвичайні.

Хочеш з'їсти бургер, устриці або чізкейк — шукай на карті в розділі Популярні страви та, не відходячи від каси, бронирюй столики в більш ніж 2 000 закладів Києва за допомогою зручного сервису Relax.ua. А якщо хочеш бути в курсі всіх подій, підписуйся на наш Telegram і дізнавайся першим про найцікавіші івенти улюбленого міста!

«Якщо у вас немає Instagram — працюйте в СБУ!» Найсоковитіші цитати спікерів Всеукраїнського ресторанного саміту Цікавинки про Хелловін та де його відсвяткувати в Києві: частина 1
На данном Веб-сайте используются файлы cookie. Продолжая пользоваться ресурсом, вы соглашаетесь с условиями Политики обработки персональных данных.